>> Sunday, December 9, 2007

Yang mengajar & yang di ajar...
begini hidup aku dalam industry yang aku ceburi....banyak bende yang buleh dipelajari & byk peluang untuk mengajar org...


1st of all...
(heheheh, tgk berita sambil menaip neh...lucu plaks nama product telekomunikasi negara luar...happy la, docomo la, u mobile blalalalala....)
ok...sambung balik....mule2 nak tulis la cara aku belajar & aku apply cara yang sama untuk ajar orang lain...kije hotel mmg kene roling2 task...kalu x, kite xkan maju...selama nya dok takok yg sama...
aku amek masa 3 hari la....


1st day: aku akan suruh dia beli buku kalu xde...aku xkan ajar la kalu org tuh setakat bawak kertas...then, aku ajar 1-1, sambil2 tuh aku beri peluang dia tulih...kalu ade yg bebal sgt...aku fotostat la aku nyer nota...tp biasanya, aku akan susahkan org tuh...nak belajar musti kene bersusah payah...da la dapek free...ngengada laks...aku mula kan dari A-Z la.... aku xbagi dia buat dulu..aku suruh dia tulis jerk ape yg aku buat (tengok, dengar, tulis,paham??sikit2 dulu)then, balik bacer balik ape yang dia da watch & learn tu...

2nd day: aku suruh dia bukak buku....buat kijer tuh berdasarkan ape yg dia tulis....kalu xmenjadi...maknenya, ade yg xkene ngan dia punya note, then kami verify ape yg dia tertinggal...bile da tahu ape yg salah...kami akan sambung...aku plaks yg tengok dia buat dia sambil terkial2 tgk notes...kalu ade yg xpaham...buleh tanya.....2nd day, membaiki ape yg tertinggal & xbetul...

3rd day: hands off kay....aku akan suruh dia buat semua skali...kasi aku result...then, aku hanya la check sahaja....kalu ade yg xkene, aku suruh dia check balik note dia...verify sendiri ape yg xkene....aku xkan verify da sbb smlm ok jark...then,hari2 berikutnya...dia kene la buat kijer tuh sendiri...aku plaks belajar kat tempat lain.....
camni la yg aku buat time kat mariot dulu & sampai la sekarang kalu ade org yang nak aku ajar kan.....to b a pleasure dapat ajar org kan??
tapi, aku tengok la jugak orang yg aku ajar tuh...xkesah kalu dia slow leaner...yang penting...dia mmg nak belajar...kalu yang jenis tak tau tp buat2 pandai...adeh, sakit jiwa di buatnya....at last, aku pon kasi job scope...dia buat la sendiri kalu da pandai sgt....kalu dia tanya2 tuh...aku jawap jerk la ala kadar...(jahat kan??pedulik ape, bukan aku yg rugi..hehehehe...aku mmg kejam)


ni la aku senaraikan peel org yang buat aku malas nak mengajo (ooppss...aku jenis yg xsuker nak ajar org berkali2...kalu agak2 susah nak ingat, maka sedia kan la aper yang patut)

Lambat 1st day
xbawak buku (ingat masa study jerk ker kene bawak buku??)
Pen xde, ade hati nak gune pensil lak tuh
xfocus...time aku menerangkan sesuatu
sebok ngan nset la, sebok nak sengeh2 kat orang la
buat muke bodo
muke malas
xnak tulis ape yg aku highlite
xnak cuber...
melengahkan2 aku


ni yang jenis aku suker nak ngajo...


bersemangat
bersedia
cukup lengkap (tools)
byk bertanya kene pada masa nya
ade sikap “ingin tahu”
dan selain yang di atas
tapi sekarang ni sbnarnya aku tgh bengang ngan orang, yer la...tiap kali ade problem jerk , cari aku...kunun nya nak suruh ajar...biler aku pegang jerk mouse & letak buntut atas kerusi dorg, sesuker jerk cakap 'awak buat la sampai abis, saya xpandai la nak buat'....waaaaa....naik darah panas ku dalam badan, mmg aku ni malas sket...tp bukan la masalah aku sebenarnya....kalu aku sakit demam, xkan dorg nak tgu aku gak...
moral of story....belajar & practik kan...ni ade plaks yang jenis nya....

awak ajar saya
awak abiskan jerk la, alang2 da mule
eh, last month / ari tu awak buat kan??
tolong buat lagi, susah la...
tolong buatkan
tolong buatkan
tolong buatkan


eh, kenapa awak xbuat??
the thing is...eh, kijer da tukar tangan...da konpius..kijer saper sebenarnya neh...
sakit ati lagi...org lain sedap2 buat salah...jd kijer kiter plaks yg kene betulkan all over again.....
alasan.....awak pandai buat...saya xpandai la.....xde masa la...byk kijer la....
then, mungkin dia xperasan....orang yg di suruh tuh...mungkin pegi pagi...balik memalam sebab nak siapkan kijer dorg...adesss...kesian hoi kesiannnnn.....
kalu xbelajar...sampai biler nak maju kann kann kannn......
ehh...panjang lebar plakss...

0 KoMeNs...:

Seguidores

    © .:cintaitukamu:.. Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP