macam pembawa dlm AF kan.....

>> Thursday, April 2, 2009

ntah ape2 kan tajuk ku di atas....setelah makan lempeng bakar pagi tadi...aku rase cam nak makan selalu n kenyang yg berlanjutan..hukhukss

sebenarnya aku baru bace blog cik rozek, (ketinggalan zaman aku kan)...topik nya sgt la hebat...even aku penah bacer isu tu kat blog cik dian....tp, komen kat blog rozek mmg haibat sgt....tahniah....

sebagai rakyat Malaysia, dah pastinya aku selalu berbangga terlahir di dlm sebuah negara yg makmur...aku berbangga dgn kisah2 zaman dulu, xkire bagaimana org zaman dulu bercinta atau bagaimana dorg bertumpah darah untuk memperjuangkan negara....

akan tetapi, tuan tuan dan puan puan....zaman semakin berubah.... segala nya berubah kecuali jatidiri kite yg xkire la berbangsa melayu ke, cina ker, indian ke dan macam2 lagi la...merepek ker aku neh...

aku berasa amatla kecewa...aku ni dah la bahasa melayu pon xberapa betul, bahasa2 lain apatah lagi..hukhukss...

tp....jgn xpercaya..aku pernah belajar byk bahsa...di sebab kan aku xpractis...aku dah pon lupe... sikit2 tuh ingat la....

saya tidak menyokong la kepada pihak yg xbersetuju supaya sc&bi di ajar dlm bahsa omputih...apa salah nya kite menyelam sambil minum air....baru la kite dapat merasai kelainan dlm hidup kite instead of do the same thing, use the same language...

kenapa saya kate begini...dulu aku penah la bersekolah (kat sekolah ai la..katner lg)....kununnya aku ni di tempatkan di kelas yg paling ok dan cikgu2 yg mengajar bahsa omputih ni simply ignore us....xmengajar pon...seingat aku....hanya form 2 (sekejap), form 3, form 4 sekejap and form 5 jak aku di ajar oleh guruku di kelas..selebihnya...kami semua tido n main2 kat kelas...cikgu beranak la...xde cikgu nak ajar la...di sebab kan sikap lepas tangan cikgu yg menganggap kami semua ni dah pandai n xperlu di ajar....maka, terkontang kanting la kami masa exam...ceeiittt...nasib aku lulus gak....

so, aku xnak anak bangsa aku di masa akan datang menerima nasib yg sama seperti aku....aku start explore english ni masa aku masuk u....malu gak la...kawan2 lain, teror jak cakap omputih, aku? bukan xtau lansung, tp aku kne belajar lg....time tuh..

kalau ade cabaran dalam hidup kite, kite jgn la lari dari masalah itu, sebaliknya..cube lah kite atasi masalah tuh bersama...mmg la murid2 mungkin ade yg xmampu untuk gune bahsa inggeris sebagai main language dlm pembelajaran...tp, pihak sekolah pon kenela ambil bahagian...contohnya motivate anak2 bangsa, ibubapa pon kene la bantu anak2 dorg....bg dorongan..lama2 dorg akan bangkit dan hadapi cabaran itu....jgn la bagi budak2 ni pikul beban tuh sendirian...k

aku pon pernah pilih, ahhhhh...bahsa melayu sgt penting...xpayah belajar cakap bahsa lain...mmg bahsa melayu sgt penting..tp... xsemestinya kite xleh tunjuk terer nak menguasai pelbagai bahsa.... (aku geram sbb masa aku masuk u, aku kene belajar bahse perancis...tp di sebabkan english aku lemah...so, aku kene strugle lebeh sikit pada org lain...sbb bahsa perancis ni mcm relate / lebeh kurang bahse inggeris)...rugi2....but, aku mmg kerja kuat masa kat uitm..syabas utk aku sendri...

so...di sini..saya amat menyokong supaya kerajaan jgn menarik diri dalam usaha membantu anak2 bangsa utk maju bersama2 bangsa lain....xperlu la ikut org...mcm org dok kata negara jipun tuh maju dgn hanya gune bahsa dorg sendrik....dlm sector dorg skrg dorg mmg 1st class tp when goes to service industry...dorg sllu di ketawakan and selalu di tindas2 oleh budak2 philiphine...hehehehe....

and.....zaman skrg...service industry gain more profit than other industry...sebab...service industry gune manpower+skills=product--->>dapat duit.... industry lain.....manpower+tools+skills=product-->>baru dapat duit....

xpercaya....bezakan tukang masak n penyanyi jak la.....ape beza nya dorg.....malas dah nak huraikan..lu pikir la sendrik....k la...penat dah merepek panjang...

xgune pertahan kan diri sendri dan kita masih di takuk yg sama...sedangkan org yang selalu berjuang tuh selalu mendapat sesuatu dr apa yg di usahakan.......

babai....
**service industry sllunya related to penggunaan bahsa.....
**ini adalah pendapat saya..xde kene mengena dgn hak org lain untuk menyuarakan suara hati depa yg kadang berbeza...

tambahan:
cube kite bayangkan..kite nak p obersi and nak komersialkan lepat pisang...lepat pisangkan dalam daun...see, kite mmg ade product+kita tau macamnane nak buat lepat pisang tu jadi sedap and kite mmg tau n pro la ngan product tanahair kite...tapi kalu tatau nak bertutur dalam bahsa omputih...ntah2 mat saleh sana sangka kite jual bom dalam daun pisang....communication failure..hhehehe, xke naya...pingsan kan....

0 KoMeNs...:

Seguidores

    © .:cintaitukamu:.. Friends Forever Template by Emporium Digital 2009

Back to TOP